CENTURY PROJECT

CENTURY PROJECT

HET BEGIN

Hector De Smet begon met het maken van kaders in lichte, hoogwaardige stalen buizen. Zijn kaders waren zo goed dat al snel de weg gevonden werd naar het professionele wielrennen, waar Thompson tussen 1929 en 1959 onafgebroken deel uitmaakte van dit peloton op het hoogste niveau. In deze periode werden er maar liefst 396 overwinningen behaald op een Thompson fiets in de top categorie en een veelvoud hiervan bij de jeugdwedstrijden en liefhebbers (onafhankelijken).
Hector zijn eigen geometrie was zeer gegeerd door toppers als Achiel Buysse, Briek Schotte, Georges Claes, Roger Decock, Valère Ollivier , …

Ronde van Vlaanderen( 1940,1941,1942,1943,1952); Parijs-Roubaix(1946,1947); Gent -Wevelgem; Kuurne-Brussel-Kuurne, Kampioenschappen; Rondes…
In 1942 werd zelfs de ploegentijdrit gewonnen van de “Circuit de France“ (vervanger van de tour dat jaar). En we kunnen zo nog doorgaan, want het lijstje is lang.

DE TOEKOMST

Luc De Smet stapte in 2005 in het verhaal van carbon racefietsen. Het eerste model werd Maestro genoemd. En de geschiedenis herhaalde zich. We werden terug snel ontdekt door de renners en verschillende teams kwamen aankloppen om op Thompson
fietsen te kunnen rijden. Ook de overwinningen op een Thompson fiets werden terug opgestapeld.
Met onze eigen opleidingsploeg wonnen we in 2009 de Ronde van Vlaanderen voor U19. In datzelfde jaar waren we ook “zegekoning“. Het jaar voordien in 2008 hadden we een wereldkampioene bij de dames U19 op een Thompson fiets.


In 2018, met ons jubileum in zicht vond Tim De Smet dat we dit niet ongemerkt konden voorbij laten gaan. Hij gaf onze ingenieurs de opdracht een frame te maken, dat we terug vanop nul zouden ontwikkelen. Het “CENTURY“- project. Met een eigen geometrie, waar onze stichter Hector bekend om stond. We wilden iets creëren om onze verjaardag waardig te vieren. Na urenlang tekenen, modelleren en ruwe 3D proto types en windtunnel tests kwamen we tot het afgewerkte frame dat we met trots Falcon noemen. En in een gelimiteerde versie van 100 stuks “CENTURY“.

HET ONTWERP

De “CENTURY“ zou helemaal vanaf nul opgebouwd worden, waarbij de details zeer belangrijk waren. Verschillende designs werden voorgesteld tijdens de eerste fase van het project.Na urenlang tekenen ontstond een

Hoewel het 3D design een goede basis vormde om op verder te bouwen, waren er toch verschillende aanpassingen nodig. Daarom besloten we om een 3D print op ware grootte
te laten maken. Deze print diende als concept model om verder bij te schaven tot in de kleinste details.

Windtunnel testen

Na vele revisies en aanpassingen was het project klaar voor productie. Het uiteindelijke frame werd getest in de windtunnel en goed bevonden

Eind resultaat : Century Limited Edition

Technology Lab

TL - BE CREATIVE - CUSTOM PAINT

BE CREATIVE – CUSTOM PAINT

Als Klant kan U kiezen uit verschillende opties om de kleuren samen te stellen naar zijn smaak.

CUSTOM ASSEMBLY

U kan kiezen uit verschillende assemblage opties om de perfecte fiets samen te stellen binnen uw budget

TL - CUSTOM ASSEMBLY
TL - HIGH PERFORMANCE COMPOSITE

HIGH PERFORMANCE COMPOSITE

Wij produceren onze carbon frames en vorken met de hoge prestatie carbonvezels Torayca.

MONOCOCQUE MOLD TECHNOLOGY

Monococque garandeert een carbon structuur met optimale prestaties en duurzaamheid.

TL - MONOCOQUE MOLD TECHNOLOGY
TL - HYDROFORMING TUBES

HYDROFORMING TUBES

Bij hydroform wordt het aluminium gevormd tot lichtgewicht, structureel stijve en sterke buizen.

CARBON DROPOUT

Maakt het frame stijver en samen met de vervangbare dérailleurpad winnen we gewicht.

TL - CARBON DROPOUT
TL - INTEGRATED POST MOUNT FOR DISC

INTEGRATED POSTMOUNT FOR DISC

Wij integreren de schijfremmen naadloos in het frame design voor een mooi uitzicht en goed beschermde calipers en schijven.

TAPERED HEAD TUBE

Dit ontwerp is tijver dan de conventionele rechte versie en genereert een meer secuur rijgevoel.

TL - TAPERED HEAD TUBE
TL - PRESS FIT BOTTOM BRACKET

PRESS FIT BOTTOM BRACKET

Met press-fit worden de lagers van de bracket direct in het frame geperst.

TROUGH AXLE

De doorsteekas achteraan en vooraan zorgen voor meer stabiliteit.

TL - THROUGH AXLE
TL-INTEGRATED CABLE ROUTING

INTEGRATED CABLE ROUTING

Kabels geïntegreerd in het frame beschermt ze van vuil en vocht en geeft de fiets een mooier uitzicht.

FULL INTERNAL CABLE ROUTING

Zorgt voor meer aerodynamica en is optisch volledig afgewerkt.

TL - FULL INTERNAL CABLE ROUTING
TL-INTERNAL BATTERY

INTERNAL BATTERY

De accu is niet zichtbaar en wordt bovendien perfect beschermd door het frame.

BELT DRIVE

Met onze riem aandrijving ervaart U minder weerstand bij het rijden en deze is bovendien zeer onderhoudsvriendijk.

TL-BELTDRIVE
TL - MIK PAKDRAGER

MIK

Mik is een systeem om accessoires op je bagagedrager te bevestigen door een klik-systeem.

INTEGRATED REAR LIGHT

Een achterlicht geïntegreerd inde bagagedrager is optisch veel mooier.

TL - INTEGRATED REAR LIGHT